matfoross.blogg.no

Kjøttspiseren vil også ha pizza-god oppskrift



I vår familie er vi 3 lakto-ovo vegetarianere (som inkluderer meieriprodukter og egg) og 1 som spiser kjøtt/fisk. Vil du følge min andre blogg også så finner du meg på vegetarfamilie.blogg.no. Der vil det være mange kombinasjonsoppskrifter for både kjøttspisere og vegetarianere. Du kan følge meg på facebook og instagram på vegetarfamilie :) Over til oppskriften her :

Sist vi hadde pizza valgte kjøttspiseren seg kylling og pesto pizza.

Oppskriften på 1 langpanne pizza er som følger :

Pizzadeig - 2dl lunkent vann, 1ts tørrgjær, ca 300gram fullkornshvetemel og bittelitt salt

Bland melet med alle ingrediensene og kjør i kjøkkenmaskin til du har en deig som slipper bollen men fremdeles er litt klebrig. Ha plastfolie over bollen og hev til dobbel størrelse. Kjevl ut på et melet underlag og ha pizzadeigen over på en bakepapirkledd langpanne.

Fyll :

1 kyllingfilet - 1 mozzarellaost (ball) - hvitløkssmør - 5 ts grønn pesto - ca 150 gram revet ost - 1 liten boks ananas (kan sløyfes)-salt og pepper

Slik gjør du : Stek kyllingfileten, krydre med litt salt og pepper, og del i biter. Smør pizzabunnen med hvitløkssmør og fordel kyllingbitene utover. Del opp mozzarellaballen og fordel den over. Ha små klatter av grønn pesto rundt på pizzaen. Tilsett evt. ananasbiter. Topp pizzaen med revet ost.

Stekes på 225grader i ca 15-18min

ENJOY :)

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kos #familie #pizza #middag #middagstips #pesto #bloggno #bloggmag #blogglisten #mamma

Legg til en kommentar

Enkelt og Næringsrikt måltid

Raskt gjort og smaker godt :

 

.
#blogg #inspirasjon #mat #matfoross #kosthold #hverdag #kos #lunsj

 

Kok 1-2 egg og del disse i biter.

Del 1 avokado i biter

Skjær opp gul eller rød paprika

Skjær opp tomater

 

Legges over på en tallerken, ha over litt salt og nyt et smakfullt måltid.

 

#hverdag #kosthold #blogg #matfoross #kosthold #sunt #frokost #lunsj 

 

Legg til en kommentar

Middagstips

Hva med bakt søtpotet?



 

Tar litt tid, men lager seg selv..

 

Slik gjør jeg det:

Sett stekeovnen på 200grader

Prikk oversiden av søtpotene med en gaffel og sett på et stekebrett midt i ovnen

Tar1-2 timer (avhenger av størrelse på søtpoteten, så sjekk underveis ved å stikke en spiss kniv ned i poteten. Når den er helt myk er den ferdig.

Ta søtpoteten ut av stekeovnen.

Ha litt skinke og mais  i en tørr stekepanne og varm forsiktig på svak varme.

Ta ut potet"kjøttet" og ha over på tallerken.

Ha på skinke, mais og revet ost og bland med potetkjøttet.

Ha over salt og rømme

 

ENJOY :)

 

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kos #middag #middagstips #sunt #matfoross #hverdag

Legg til en kommentar

Toro Lasagne litt sunnere

Enkle grep for å gjøre Toro Lasagne litt sunnere og mer næringsrik.




 

Ønsker du å gjøre denne retten litt sunnere og nesten like raskt så er dette det vi gjør:

Begynn med å skrelle og dele grønnsakene (f.eks 1/2blomkål og 4 gulerøtter) og damp disse til de er helt møre.(jeg bruker en vanlig kasserolle, legger en rist i bunnen, har vann opp til kanten på risten,legger grønnsakene oppi, og setter på lokk på kasserollen.) Følg med underveis.

Bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig og stek dette mens grønnsakene damper.

Mos så de ferdig dampede grønnsakene sammen, og ha over i lasagnesausen sammen med stekt karbonadedeig.

Bruk fullkornslasagneplater istedenfor de som følger med i pakken, og bruk gjerne litt færre plater enn det antallet som er med i den opprinnelige pakken. (jeg kjøper disse på Meny eller Søstrene Grene)

Kok 1/2dl quinoa for ekstra proteiner, mineraler og vitaminer og ha dette over i pastasausen.

Bruk litt mindre revet ost på toppen om du er vant til å bruke mye ost.

Lag salat til lasagnen. I vår salat var der isbergsalat, tomat, paprika, mais, fetaost, avocado og brune bønner.

 

Denne middagsretten har mye mer næring enn den opprinnelige retten, metter bedre og er snillere med blodsukkeret. For helsen vår er det viktig med et jevnt og stabilt blodsukker. Svingende og ujevnt blodsukker er en stor belastning for kroppen.

Tips :Synes du det blir for mye endringer med en gang i forhold til den opprinnelige retten, så begynn i det små med en endring og øk etterhvert når man lager retten igjen en annen dag :)

ENJOY :)

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kos #familie #hverdag #kosthold #matfoross #sunt #middag #middagstips

 

 

Legg til en kommentar

Blåbærgrøt

God, mettende og sunn havrefrokost.



 

Slik lager jeg min:

1dl havregryn

ca 1-2dl vann

Litt frosne blåbær

1 stor ss cottagecheese

6mandler

Litt helmelk

Kokosblomstsukker (kjøpes på helsekost)

Slik gjør du:

Ha havregryn og litt vann i en kjele og kok opp.

Rør i de frosne blåbærene og kok i et par minutter.

Spe med mer vann om ønskelig.

Ha i cottage cheese og bland godt (liker du ikke konsistensen på cottage cheese, kan den moses med stavmixer før den haes i grøten)

Ha over på en tallerken og ha over hakkede mandler, helmelk og kokosblomstsukker.

ENJOY :)

Dette måltidet gir en fin balanse mellom karbohydrater, proteiner og fett, som gjør måltidet mettende og holder blodsukkeret stabilt.

 

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kosthold #hverdag #matfoross #frokost #havregrøt #familie

 

Legg til en kommentar
vegetarfamilie

Utdannet Kostholdsveileder gjennom AFPT(akademiet for personlig trening). Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake, og er opptatt av at mesteparten av maten jeg spiser skal være næringsrik og holde blodsukkeret stabilt.. Jeg bruker bloggen til å lagre noen av oppskriftene jeg bruker i hverdagen, og håper jeg kan inspirere andre til å ville prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits