matfoross.blogg.no

Karbohydrater- info og tips

TEMA : KROPPENS NÆRINGSSTOFFER




Næringsstoffer er stoffer som vi trenger jevnlig for å bygge opp og vedlikeholde kroppen. Næringsstoffer deles opp i to hovedgrupper; de som gir kroppen energi og de som ikke gir kroppen energi.

Næringsstoffer som ikke gir kroppen energi er : VITAMINER, MINERALER OG SPORSTOFFER

Næringsstoffer som gir energi er : KARBOHYDRATER, FETT OG PROTEINER

DAGENS TEMA : KARBOHYDRATER

Kroppen vår trenger både proteiner, karbohydrater og fett. Klarer vi å balansere bra disse tre så vil vi få et stabilt blodsukker. Stabilt blodsukker er en av nøklene til god helse. Jeg vil skrive flere artikler om dette temaet i den nærmeste tiden, så for interesserte er det bare å følge med fremover.

Det er mye man kan skrive om karbohydrater. Jeg vil prøve å skrive lettforståelig,  og i forhold til det som har gjort at vi endret kosthold i denne familien for snart et år siden.

Karbohydrater er den viktigste energikilden til størstedelen av jordens befolkning.

Karbohydrater brytes ned i fordøyelseskanalen og kommer ut i blodet som blodsukker. Blodsukker fungerer som energi for hjernen.

Da vi endret vårt kosthold så kuttet vi mesteparten av sukker/hvetemel, samt nesten alle karbohydrater en periode, og brukte fett som energikilde.(såkalt lavkarbo kosthold). Etter som tiden har gått har vi funnet vår "modell". Så nå spiser vi mer karbohydrater enn tidligere, men da i hovedsak langsomme karbohydrater, og vi har fremdeles kuttet ut nesten alt av raffinert hvitt sukker, hvetemel, pasta, hvit ris, poteter og andre raske karbohydrater. Og vi har kuttet helt ut lettprodukter. Dette vil jeg skrive mer om I det innlegget som kommer om noen dager som omhandler fett.

Naturlige karbohydrater (langsomme karbohydrater) kommer fra rene råvarer og finnes i grønnsaker, røtter, bær og korn, og gir kroppen viktig næring og fiber for et stabilt blodsukker. Denne typen karbohydrater inneholder bare 5-10% karbohydrat, resten er vann, vitaminer og mineraler. Disse karbohyratkildene gir derfor er langsom og gunstig blodsukkerstigning. Fiberrikke matvarer som frukt, grønnsaker og grove kornprodukter reduserer risikoen for hjerte-karsykdom og diabetes 2. Så slike karbohydrater er nyttige og ernæringsmessig viktige for kroppen.

Næringsfattige og raffinerte karbohydrater (raske karbohydrater) bidrar til økt sykdomsfare. Dette er f.eks hvitt raffinert sukker, hvetemel, hvit ris, kaker, kjeks, pasta, søte meieriprodukter, poteter, frokostblandinger, syltetøy etc. Denne typen karbohydrater inneholder 70-100%rent karbohydrat, noe som gjør dem veldig energitette og får blodsukkeret til å stige raskt og høyt. Som igjen fører til ustabilt og svingende blodsukker og økt sykdomsfare. Slike blodsukkersvigninger er en stor belastning for kroppen.

Tips for å holde blodsukkeret stabilt:

(denne informasjonen er hentet fra lege Berit Nordstrands hjemmeside(se link lenger nede, samt fra ukebladet Hjemmet)

Spis færre raske karbohydrater:

Det er ganske enkelt. Spis mindre pasta, ris, poteter, hvetemel, godteri, raffinert sukker, syltetøy med sukker, yoghurter med sukker, sjokolade, kjeks etc. Bytt ut f.eks hvit ris med byggryn, linser og bønner. Bytt ut hvitt sukker med små mengder honning eller lønnesirup. Reduser inntaket av raske karbohydrater, og erstatt med andre mer næringsrike varer.

Unngå ensomme karbohydrater:

Hvis et måltid utelukkende består av raske karbohydrater, går de uhindret gjennom fordøyelsessystemet, og blodsukkeret stiger raskt og høyt. Det "stresser" kroppen. Man bør alltid innta proteiner og fett sammen med karbohydrater.

Reguler mellommåltidene:

Kombiner karbohydratene med andre næringsstoffer også når det gjelder mellommåltidene. Reduser f.eks mengden frukt og gjør plass til litt mandler, eller reduser inntaket av brød og spis heller mer pålegg. Da holder blodsukkeret seg langt mer stabilt.

Hvorfor ikke bare starte i dag med en liten endring? Ingen ulemper bare fordeler, både for helsen og blodsukkeret.

Fordelene med et stabilt blodsukker er mange :

- optimal hjernefunksjon

- Bedre humør

- Mindre søtsug

- Vektkontroll

- Bedret immunforsvar

- Hormoner i balanse

- God konsentrasjon

- Høyere prestasjoner både psykisk og fysisk

 

Slik vi spiser nå så følger vi mest rådene fra lege Berit Nordstrand sine bøker og sin nettside.

 

kilder : sanabona.no og helsedirektoratet.no og matavisen

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #karbohydrater #hverdag #sunnhet #blodsukker #familie #mamma #høst #oktober #informasjon
Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake. Etter å ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prøvd mange nye oppskrifter..På bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhåpentligvis kan jeg inspirere deg til å prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits