matfoross.blogg.no

En nyhet & En enkel blåbærpai






I helgen har vi hatt konfirmasjon, og det var en flott dag. Masse mat og gode kaker. En av kakene jeg laget er en superenkel blåbærpai. Jeg glemte å ta bilde men lånte oppskriften fra denne fine bloggen her.

Over til "nyheten" min. Jeg har nå hatt et endret kosthold i 1 1/2 år, hvor hovedendringen har vært å redusere mest mulig på raffinert hvitt sukker og hvitt raffinert hvetemel i hverdagen. I tillegg begrenser jeg raske karbohydrater som bla. hvit ris, pasta og poteter. I løpet av denne tiden har jeg blitt interessert i å lære mer om kosthold og ernæring. Jeg ønsker å få en bedre forståelse av koblingen mellom ernæring og helse. I tillegg har jeg en sønn som driver med aktiv idrett, og jeg ønsker å lære mer om idrettsernæring. Jeg har derfor bestemt meg for å ta kostholdsveilederutdanning. Jeg gleder meg veldig til å sette i gang :)


.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #trening #utensukkeroghvetemel #kos #familie #matfoross #utdannelse #kostholdsveileder #sunt #hverdag #trening

 bildene er lånt fra google

Legg til en kommentar

Forslag til hjelp mot betennelser i kroppen

Jeg har de siste årene slitt med forskjellige betennelsestilstander i kroppen. Nå er det snart et år siden min kostendring, og jeg har mye mindre betennelser enn før. Jeg har hørt mange ganger at kostholdet kan påvirke betennelsestilstander i kroppen i både positiv og negativ retning, og det har jeg virkelig fått bevist i løpet av det siste året.





Og hva jeg har gjort?

For det første har jeg kuttet ut mesteparten av raske karbohydrater som bla. hvitt raffinert sukker og hvetemel. Jeg har også kuttet ut/ begrenset veldig inntaket av pasta, poteter og hvit ris. Jeg har redusert inntaket av lett produkter og erstattet dette med fullfett produkter. Jeg har erstattet tidligere brukte oljer(solsikkeolje etc), med extra virgin olivenolje og extra virgin rapsolje. Jeg spiser minst mulig ferdigmat som inneholder vegetabilsk fett og tilsteningsstoffer. Jeg spiser minst mulig transfett. Jeg har byttet ut vanlig bordsalt med mineralsalt

Og i og med jeg har redusert på varer med mange raske karbohydrater, så har jeg økt inntaket av andre matvarer bla. grønnsaker, nøtter, spinat, kikerter, bønner, linser, hvitløk, ingefær, gurkemeie, avokado, bær, fisk, egg og grove kornprodukter. Jeg spiser mørk sjokolade og erstatter hvitt sukker med bla. dadler, aprikoser, tranebær, gojibær, honning etc.

Jeg er ingen fantatiker og spiser både kaker, pasta og.lign når jeg måtte ønske og bla. i bursdager og høytider, men må innrømme at det er svært sjelden jeg ønsker å spise slik mat, så det blir ikke ofte :).

Jeg har som tidligere skrevet fått en forbedret helsetilstand i løpet av dette året med nytt kosthold. Og selv om jeg spiser mye mer enn før, og i tillegg spiser mye mer fett ( fullfett rømme, fullfett ost, avokado, nøtter, mye fet fisk etc), så har jeg tatt av 5 kg ( og jeg var slank fra før, så jeg hadde ingen behov for å slanke meg). De 5 kg var helt greit å ta av, de forsvant den første måneden og etter det har vekten vært stabil :).

Så hvordan kan det ha seg at jeg gikk ned i vekt når jeg både spiser mer mat og mer fett en før?
Den historien tenker jeg å dele med dere i et innlegg som kommer en av de nærmeste dagene, her står nemlig bursdagsbesøk på planen i dag og jeg skal bake kaker, både med og uten sukker slik at man kan velge selv det man vil ha.

Ønsker dere en fin søndag.

 

bildet er lånt av notoddenkommune.no

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #hverdag #mat #oppskrift #hverdag #kosthold #høst #oktober #kostholdsendring #utensukkeroghvetemel #matfoross #familie #mamma

Legg til en kommentar

Kostholdsendring

Før vi begynte vår kostholdsendring for 3 måneder siden fant jeg inspirasjon i blogger og bøker. Noen bøker lånte jeg på biblioteket og et par bøker gikk jeg til innkjøp av.

Jeg kjøpte boken " Fotballfrues dagbok" av Caroline Berg Eriksen og "Mat til sinns" av lege Berit Nordstrand. Bøkene gav meg inspirasjon til å endre kosthold, og da jeg hadde samlet litt startoppskrifter så var det bare å sette igang.




Mange spør om det er et lavkarbokosthold vi følger, og det blir jo på en måte riktig.. Dvs at når man kutter ut raffinert sukker og hvetemel fra kosten så innebærer det automatisk at man får i seg mindre raske karbohydrater. Men jeg føler at det å spise "lavkarbo"  har et dårlig rykte på seg, og at mange da tror at de som velger lavkarbokosthold er veldig overvektige, og at de slanker seg på kremfløte,smør,egg, bacon og feite sauser..og at det igjen kommer til å gi helseproblemer.. I media blir det noen ganger fremstilt som om det er bare den type mat de på lavkarbokosthold spiser..

Utifra det meg og min mann spiser nå så er slike utsagn så langt fra sannheten som det kan bli.Jeg er helt nybegynner og ingen ekspert på området,  men vi har funnet et kosthold som fungerer veldig bra for oss. Etter bare vel to uker merket vi begge stor positiv forandring. Første uken var imidlertid litt "tøff" , da kroppen har vært vant til å få både sukker og hvetemel etc, så vi var litt småkvalm og litt svimmel innimellom. Men det var bare en overgangsfase. Vi er alle forskjellige og andre kan selvfølgelig få andre opplevelser enn oss. Kanskje en jevn nedtrapping vil fungere bedre for noen.

Enkelt forklart så spiser vi minst mulig sukker og hvetemel, og de fleste produkter som inneholder raske karbohydrater(produkter som gir rask blodsukkerstigning). Det betyr IKKE at vi ikke spiser karbohydrater, for vi får masse karbohydrater gjennom kosten ellers, men er da i hovedsak langsomme karbohydrater ( produkter med lav GL- glykemisk belastning) som finnes i bla grønnsaker,nøtter,bær,noen frukter, fiberrike plantevekser,frø, fullkornsprodukter etc. Vi spiser mye mer grønnsaker og andre produkter med lav GL enn tidligere.

Vi spiser mindre halvfabrikat pga.tilsetningsstoffer, vi spiser så langt det er mulig ikke produkter som inneholder palmeolje, natriumglutamat, transfett, og stivelse. Vi spiser ikke margarin og heller ikke lettprodukter lengre. Vi velger vanlig rømme,creme fraiche, kremfløte, meierismør etc. Vår kostholdsendring startet for bare 3måneder siden, så her kan jeg nok oppdatere etterhvert iforhold til evt. endringer underveis.

 Vi spiser det som blir servert når vi er i besøk o.l, og skulle vi få lyst å spise pasta, ris, produkter med sukker e.l. en dag så gjør vi  det. Men dette vil være unntak og ikke ofte.

Og hvilken gevinst har vi hatt siden oppstart? Jevnt blodsukker, bedre mage, mindre helseproblemer (mindre fremtredende symptomer), mindre sultfølelse og mindre behov for å spise "hele" tiden.

For oss er det ikke lenger noen tvil om at omleggingen av vårt kosthold har vært en veldig stor helsegevinst og vi gleder oss til fortsettelsen :)

For alle som måtte synes at dette virker interessant så vil jeg på det sterkeste anbefale dere boken " Mat til sinns" av overlege Berit Nordstrand. Der er masse nyttig info.

Takk for alle dere som støtter meg og min oppstart av bloggen, setter stor pris på det :)

#kosthold #mat #lavkarbo #helse #livsstil

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake. Etter å ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prøvd mange nye oppskrifter..På bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhåpentligvis kan jeg inspirere deg til å prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits