matfoross.blogg.no

En nyhet & En enkel blbrpai






I helgen har vi hatt konfirmasjon, og det var en flott dag. Masse mat og gode kaker. En av kakene jeg laget er en superenkel blbrpai. Jeg glemte ta bilde men lnte oppskriften fra denne fine bloggen her.

Over til "nyheten" min. Jeg har n hatt et endret kosthold i 1 1/2 r, hvor hovedendringen har vrt redusere mest mulig p raffinert hvitt sukker og hvitt raffinert hvetemel i hverdagen. I tillegg begrenser jeg raske karbohydrater som bla. hvit ris, pasta og poteter. I lpet av denne tiden har jeg blitt interessert i lre mer om kosthold og ernring. Jeg nsker f en bedre forstelse av koblingen mellom ernring og helse. I tillegg har jeg en snn som driver med aktiv idrett, og jeg nsker lre mer om idrettsernring. Jeg har derfor bestemt meg for ta kostholdsveilederutdanning. Jeg gleder meg veldig til sette i gang :)


.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #trening #utensukkeroghvetemel #kos #familie #matfoross #utdannelse #kostholdsveileder #sunt #hverdag #trening

bildene er lnt fra google

Legg til en kommentar

Forslag til hjelp mot betennelser i kroppen

Jeg har de siste rene slitt med forskjellige betennelsestilstander i kroppen. N er det snart et r siden min kostendring, og jeg har mye mindre betennelser enn fr. Jeg har hrt mange ganger at kostholdet kan pvirke betennelsestilstander i kroppen i bde positiv og negativ retning, og det har jeg virkelig ftt bevist i lpet av det siste ret.





Og hva jeg har gjort?

For det frste har jeg kuttet ut mesteparten av raske karbohydrater som bla. hvitt raffinert sukker og hvetemel. Jeg har ogs kuttet ut/ begrenset veldig inntaket av pasta, poteter og hvit ris. Jeg har redusert inntaket av lett produkter og erstattet dette med fullfett produkter. Jeg har erstattet tidligere brukte oljer(solsikkeolje etc), med extra virgin olivenolje og extra virgin rapsolje. Jeg spiser minst mulig ferdigmat som inneholder vegetabilsk fett og tilsteningsstoffer. Jeg spiser minst mulig transfett. Jeg har byttet ut vanlig bordsalt med mineralsalt

Og i og med jeg har redusert p varer med mange raske karbohydrater, s har jeg kt inntaket av andre matvarer bla. grnnsaker, ntter, spinat, kikerter, bnner, linser, hvitlk, ingefr, gurkemeie, avokado, br, fisk, egg og grove kornprodukter. Jeg spiser mrk sjokolade og erstatter hvitt sukker med bla. dadler, aprikoser, tranebr, gojibr, honning etc.

Jeg er ingen fantatiker og spiser bde kaker, pasta og.lign nr jeg mtte nske og bla. i bursdager og hytider, men m innrmme at det er svrt sjelden jeg nsker spise slik mat, s det blir ikke ofte :).

Jeg har som tidligere skrevet ftt en forbedret helsetilstand i lpet av dette ret med nytt kosthold. Og selv om jeg spiser mye mer enn fr, og i tillegg spiser mye mer fett ( fullfett rmme, fullfett ost, avokado, ntter, mye fet fisk etc), s har jeg tatt av 5 kg ( og jeg var slank fra fr, s jeg hadde ingen behov for slanke meg). De 5 kg var helt greit ta av, de forsvant den frste mneden og etter det har vekten vrt stabil :).

S hvordan kan det ha seg at jeg gikk ned i vekt nr jeg bde spiser mer mat og mer fett en fr?
Den historien tenker jeg dele med dere i et innlegg som kommer en av de nrmeste dagene, her str nemlig bursdagsbesk p planen i dag og jeg skal bake kaker, bde med og uten sukker slik at man kan velge selv det man vil ha.

nsker dere en fin sndag.

bildet er lnt av notoddenkommune.no

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #hverdag #mat #oppskrift #hverdag #kosthold #hst #oktober #kostholdsendring #utensukkeroghvetemel #matfoross #familie #mamma

Legg til en kommentar

Kostholdsendring

Fr vi begynte vr kostholdsendring for 3 mneder siden fant jeg inspirasjon i blogger og bker. Noen bker lnte jeg p biblioteket og et par bker gikk jeg til innkjp av.

Jeg kjpte boken " Fotballfrues dagbok" av Caroline Berg Eriksen og "Mat til sinns" av lege Berit Nordstrand. Bkene gav meg inspirasjon til endre kosthold, og da jeg hadde samlet litt startoppskrifter s var det bare sette igang.




Mange spr om det er et lavkarbokosthold vi flger, og det blir jo p en mte riktig.. Dvs at nr man kutter ut raffinert sukker og hvetemel fra kosten s innebrer det automatisk at man fr i seg mindre raske karbohydrater. Men jeg fler at det spise "lavkarbo" har et drlig rykte p seg, og at mange da tror at de som velger lavkarbokosthold er veldig overvektige, og at de slanker seg p kremflte,smr,egg, bacon og feite sauser..og at det igjen kommer til gi helseproblemer.. I media blir det noen ganger fremstilt som om det er bare den type mat de p lavkarbokosthold spiser..

Utifra det meg og min mann spiser n s er slike utsagn s langt fra sannheten som det kan bli.Jeg er helt nybegynner og ingen ekspert p omrdet, men vi har funnet et kosthold som fungerer veldig bra for oss. Etter bare vel to uker merket vi begge stor positiv forandring. Frste uken var imidlertid litt "tff" , da kroppen har vrt vant til f bde sukker og hvetemel etc, s vi var litt smkvalm og litt svimmel innimellom. Men det var bare en overgangsfase. Vi er alle forskjellige og andre kan selvflgelig f andre opplevelser enn oss. Kanskje en jevn nedtrapping vil fungere bedre for noen.

Enkelt forklart s spiser vi minst mulig sukker og hvetemel, og de fleste produkter som inneholder raske karbohydrater(produkter som gir rask blodsukkerstigning). Det betyr IKKE at vi ikke spiser karbohydrater, for vi fr masse karbohydrater gjennom kosten ellers, men er da i hovedsak langsomme karbohydrater ( produkter med lav GL- glykemisk belastning) som finnes i bla grnnsaker,ntter,br,noen frukter, fiberrike plantevekser,fr, fullkornsprodukter etc. Vi spiser mye mer grnnsaker og andre produkter med lav GL enn tidligere.

Vi spiser mindre halvfabrikat pga.tilsetningsstoffer, vi spiser s langt det er mulig ikke produkter som inneholder palmeolje, natriumglutamat, transfett, og stivelse. Vi spiser ikke margarin og heller ikke lettprodukter lengre. Vi velger vanlig rmme,creme fraiche, kremflte, meierismr etc. Vr kostholdsendring startet for bare 3mneder siden, s her kan jeg nok oppdatere etterhvert iforhold til evt. endringer underveis.

Vi spiser det som blir servert nr vi er i besk o.l, og skulle vi f lyst spise pasta, ris, produkter med sukker e.l. en dag s gjr vi det. Men dette vil vre unntak og ikke ofte.

Og hvilken gevinst har vi hatt siden oppstart? Jevnt blodsukker, bedre mage, mindre helseproblemer (mindre fremtredende symptomer), mindre sultflelse og mindre behov for spise "hele" tiden.

For oss er det ikke lenger noen tvil om at omleggingen av vrt kosthold har vrt en veldig stor helsegevinst og vi gleder oss til fortsettelsen :)

For alle som mtte synes at dette virker interessant s vil jeg p det sterkeste anbefale dere boken " Mat til sinns" av overlege Berit Nordstrand. Der er masse nyttig info.

Takk for alle dere som sttter meg og min oppstart av bloggen, setter stor pris p det :)

#kosthold #mat #lavkarbo #helse #livsstil

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vrt glad i lage mat og bake. Etter ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prvd mange nye oppskrifter..P bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhpentligvis kan jeg inspirere deg til prve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov dele/lne mine bilder uten min tillatelse. Hper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Sk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits