matfoross.blogg.no

Visste du dette & Vil du være med?

 



Utfordring 7april til 7 mai, blir du med? Jeg har bestemt meg for en sukkerutfordring fra i morgen 7april, den kan du lese mer om lenger nede i innlegget. Først litt informasjon om sukker :

Vet du hvor mye tilsatt sukker du kan spise for å være innenfor verdens helseorganisasjon og norske myndigheters anbefalinger? For kvinner så er det pr.d.d 50-55gram pr.dag (ca 11sukkerbiter) og for menn 60-70gram pr.dag( ca. 14sukkerbiter). Men dette ønsker verdens helseorganisasjon å redusere til halvparten. Dette som en del av organisasjonens kamp mot tannråte og overvekt.

Eksempler på sukkerinnhold:

1/2 liter cola : 10.5 sukkerbiter

En redbull: 5.5 sukkerbiter

En spiseskje med ketchup: 1 sukkerbit

Verdens helseorganisasjon ber om en drastisk reduksjon i folks sukkerinntak og tar opp kampen mot skjult sukker.

Det er viktig å skille mellom tilsatt sukker og naturlig sukker.

En sunn banan kan inneholde opp mot 4 sukkerbiter, men sukkeret du finner i frukt, melk og tørket frukt har ikke like stor negativ effekt på kroppen. Får du det meste av sukkeret fra disse kildene, kan du spise opp mot 90gram daglig.

Sukkertypene du bør styre unna er raffinert hvitt sukker (farin), og flytende søtningsmidler vi får fra mais, som inneholder store mengder fruktose. Begge disse variantene finnes i f.eks brus og juice.

Sukkeret er ofte "godt" skjult i produktene, og du vil bla kunne finne store mengder sukker i tilsynelatende "sunne" og gjerne "fettfrie" produkter som har redusert mengde fett.

Et høyt sukkerinntak øker risikoen for en rekke sykdommer, bla diabetes og hjertesykdommer.

Jeg har bestemt meg for å ta en ny utfordring, og denne utfordringen gjelder fra 7april til 7mai. Den 9mai skal min sønn konfirmeres og derfor passer det veldig bra for meg å ta denne utfordringen før konfirmasjonen.

Min utfordring ser slik ut :

IKKE TILLATT:

Ikke godteri eller sjokolade som inneholder sukker

Ikke kaker, boller, kjeks, brus, syltetøy, yoghurt etc som inneholder sukker

Ikke juice

Begrense/helst unngå inntak av sukker fra halvfabrikater, ketchup etc... Bli mer bevisst på innholdsfortegnelser på matvarer for å unngå skjult sukker.


TILLATT:

86% sjokolade

4 biter 70% sjokolade i løpet av en uke

2 skiver brunost pr.uke

Honning, dadler, lønnesirup, agvesirup, rosiner etc  i begrensede mengder + en frukt for dagen

 

UNNTAK:

Søndag 12 april bursdagsbesøk

Søndag 3 mai, delta i konfirmasjon

Selv  om dette er unntaksdager, skal jeg likevel begrense inntaket av kaker og godteri, men det er tillatt å spise dette.

 

BELØNNING:

Starte på min nye fremtid (hva det er offentliggjøres den 7mai her på bloggen)

Kilder : aftenposten, lhl , kk

bildene er fra google




.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kos #familie #påske #utfordring #vår #hverdag #sukker #utensukkeroghvetemel #matfoross

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake. Etter å ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prøvd mange nye oppskrifter..På bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhåpentligvis kan jeg inspirere deg til å prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits