matfoross.blogg.no

Visste du dette & Vil du vre med?



Utfordring 7april til 7 mai, blir du med? Jeg har bestemt meg for en sukkerutfordring fra i morgen 7april, den kan du lese mer om lenger nede i innlegget. Frst litt informasjon om sukker :

Vet du hvor mye tilsatt sukker du kan spise for vre innenfor verdens helseorganisasjon og norske myndigheters anbefalinger? For kvinner s er det pr.d.d 50-55gram pr.dag (ca 11sukkerbiter) og for menn 60-70gram pr.dag( ca. 14sukkerbiter). Men dette nsker verdens helseorganisasjon redusere til halvparten. Dette som en del av organisasjonens kamp mot tannrte og overvekt.

Eksempler p sukkerinnhold:

1/2 liter cola : 10.5 sukkerbiter

En redbull: 5.5 sukkerbiter

En spiseskje med ketchup: 1 sukkerbit

Verdens helseorganisasjon ber om en drastisk reduksjon i folks sukkerinntak og tar opp kampen mot skjult sukker.

Det er viktig skille mellom tilsatt sukker og naturlig sukker.

En sunn banan kan inneholde opp mot 4 sukkerbiter, men sukkeret du finner i frukt, melk og trket frukt har ikke like stor negativ effekt p kroppen. Fr du det meste av sukkeret fra disse kildene, kan du spise opp mot 90gram daglig.

Sukkertypene du br styre unna er raffinert hvitt sukker (farin), og flytende stningsmidler vi fr fra mais, som inneholder store mengder fruktose. Begge disse variantene finnes i f.eks brus og juice.

Sukkeret er ofte "godt" skjult i produktene, og du vil bla kunne finne store mengder sukker i tilsynelatende "sunne" og gjerne "fettfrie" produkter som har redusert mengde fett.

Et hyt sukkerinntak ker risikoen for en rekke sykdommer, bla diabetes og hjertesykdommer.

Jeg har bestemt meg for ta en ny utfordring, og denne utfordringen gjelder fra 7april til 7mai. Den 9mai skal min snn konfirmeres og derfor passer det veldig bra for meg ta denne utfordringen fr konfirmasjonen.

Min utfordring ser slik ut :

IKKE TILLATT:

Ikke godteri eller sjokolade som inneholder sukker

Ikke kaker, boller, kjeks, brus, syltety, yoghurt etc som inneholder sukker

Ikke juice

Begrense/helst unng inntak av sukker fra halvfabrikater, ketchup etc... Bli mer bevisst p innholdsfortegnelser p matvarer for unng skjult sukker.


TILLATT:

86% sjokolade

4 biter 70% sjokolade i lpet av en uke

2 skiver brunost pr.uke

Honning, dadler, lnnesirup, agvesirup, rosiner etc i begrensede mengder + en frukt for dagen

UNNTAK:

Sndag 12 april bursdagsbesk

Sndag 3 mai, delta i konfirmasjon

Selv om dette er unntaksdager, skal jeg likevel begrense inntaket av kaker og godteri, men det er tillatt spise dette.

BELNNING:

Starte p min nye fremtid (hva det er offentliggjres den 7mai her p bloggen)

Kilder : aftenposten, lhl , kk

bildene er fra google




.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kos #familie #pske #utfordring #vr #hverdag #sukker #utensukkeroghvetemel #matfoross

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vrt glad i lage mat og bake. Etter ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prvd mange nye oppskrifter..P bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhpentligvis kan jeg inspirere deg til prve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov dele/lne mine bilder uten min tillatelse. Hper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Sk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits