matfoross.blogg.no

Hvorfor bør vi spise kikerter?

Spiser du kikerter? Dette er en belgfrukt som jeg visste lite om før min kostholdsendring for et halvt år siden. Nå er den en del av mitt kosthold , og i dag tenkte jeg å informere litt om denne belgfrukten og hvorfor jeg spiser den flere ganger pr.uke.




- Kikerter er kolestrolsenkende, har høyt folatinnhold og forebygger hjertesykdom.

-Kikerter gir stabilt blodsukker og forebygger diabetes.

-Kikerter er bra for den sunne tarmfloraen

- Kikerter inneholder en rekke viktige næringsstoffer, bla. folat, kopper,fosfor,jern, magnesium,molybden og mangan.

-Kikerter inneholder nesten ikke fett, men inneholder 7%proteiner og 22%langsomme(komplekse) karbohydrater pr.1/2kopp.

-Kikerter gir god metthetsfølelse og energi som varer.

-Kikerter har 5 ganger så høyt proteininnhold og 4 ganger så høyt fiberinnhold som poteter.

-Kikerter inneholder fytoøstrogener. Dette er plantestoffer med østrogenlignende påvirkning. Det finnes studier som viser at dette stoffet kan påvirke kroppens egen produksjon av hormonet på en slik måte at det kan redusere risikoen for brystkreft, beskytte mot benskjørhet og redusere hetetokter hos kvinner i overgansalderen.

-Kikerter kan brukes i salater,males til mel, stekes,bakes og spises som snacks.

-Fordi kikerter er så rike på fiber, kan det være uvant for magen og bør tilvennes gradvis.

-Kikerter kan kjøpes ferdig til bruk (bare skylles) eller ferske. De ferske inneholder noe mer vitaminer/mineraler, men de må bløtlegges i minimum 8 timer og deretter kokes i 45-60minutter.

Jeg kjøper alltid ferdige kikerter. Jeg bruker ofte kikerter i salater, men har etterhvert også brukt kikerter i andre middagsretter. Jeg vil komme med oppskrifter fremover som inneholder kikerter.

 
informasjonen om kikerter er hentet fra klikk.no og kk.no. Bildene er tatt av meg

En pakke kikerter som avbildet koster pr.d.d 12,80 på Rema1000

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #inspirasjon #hverdag #mamma #oppskrift #sunt #informasjon #tips

Legg til en kommentar

Vet du dette om nøtter?

Vet du dette om nøtter? Hva med å lage din egen nøtteblanding?




30-60 gram nøtter for dagen er bra for helsen ( en håndfull).

Nøtter er et næringsrikt mellommåltid og nøtter bidrar til å senke det dårlige kolestrolet(LDL)

Nøtter metter godt fordi de inneholder mye protein.

Nøtter er sunt og gir ekstra energi.

 

Ferdige nøtteblandinger er ganske kostbare og er gjerne både ristede og saltet. At nøttene er ristet betyr at de er varmet i olje, og det er ikke nødvendigvis sunn olje.
Når nøttene er ristet er de derfor fetere enn nøtter som ikke er ristet. Nøtter som er saltet er ofte veldig salte, og det er ikke bra for oss. De fleste av oss får i oss for mye salt allerede gjennom annen mat.Velg derfor nøtter som er ubehandlet og ikke hverken ristet eller saltet.

Dette er de sunneste nøttene :

MANDLER: Inneholder mye vitamin B og E og er god kilde til magnesium, sink, fosfor og jern.

VALNØTTER: Valnøtter er en fin kilde til Omega 3 fettsyrer og mye antioksidanter.

PISTASJ: Pistasjnøtter inneholder kalium og vitamin B6.

HASSELNØTTER: Hasselnøtter er rike på vitamin E, folater og fiber. Denne nøttetypen inneholder mest sunt fett.

PARANØTTER: Paranøtter er svært rik på selen.

CASHEWNØTTER: Cashewnøtter er en god kilde til magnesium og kobber.

 

Jeg kjøper diverse usaltede nøtter og blander selv, dvs. valnøtter, mandler, hasselnøtter, cashew, paranøtter og pistasj. Jeg lager 4 forskjellige nøtteblandinger:

Alt.1: hakkede mandler, hasselnøtter, cashewnøtter og paranøtter (alle usaltet)

Alt.2: hakkede mandler, hakket 86% sjokolade, hakkede valnøtter og litt rosiner (alle usaltet)

Alt.3: litt salt, hakkede mandler, pistasjnøtter, hasselnøtter

Alt.4: cashewnøtter, peanøtter, hasselnøtter,paranøtter, og litt rosiner (alle usaltet).

Nøttene oppbevarer jeg i små bokser som jeg har kjøpt på Europris ( ca kr 35 for 7 bokser).

Dette gjør det enkelt å ta nøtter med seg på jobben, i bilen eller på skolen.

Da har du et lite mellommåltid som gir energi, er sunt og metter godt :)

 

Informasjonen vedr. de forskjellige nøttetypene er hentet fra KK.no og klikk.no

 

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #hverdag #mat #oppskrift #tirsdag #mamma #sunt

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake. Etter å ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prøvd mange nye oppskrifter..På bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhåpentligvis kan jeg inspirere deg til å prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits