matfoross.blogg.no

Hvordan unng brune bananer?

Jeg har ikke tall p hvor mange ganger jeg har kjpt flotte og gule bananer i butikken, men nr jeg kommer hjem og pakker ut varene er bananene allerede blitt litt brune og flekkete... Og s fortsetter de bli enn brunere ganske s fort.. Mange ganger har jeg kastet uappetittelige og brune bananer, men for en stund siden fikk jeg 2 tips, som har gjort "bananhverdagen" s mye lettere :)






Tipsene er som flger :

Tips 1- Nr bananene er blitt brune og ingen har lyst spise de, skrell de, del de i 2-3 biter, legg i frysepose og legg dem i fryseren... Da har du flotte bananer til lage smoothie. F.eks denne

Tips 2- Nr du kjper bananer p butikken, pakk de umiddelbart i en blank plastpose og knyt denne igjen. Oppbevar bananene i den lukkede posen inntil de skal spises..Bananene holder seg gule og fine mye lenger enn nr de ikke ligger i pose.

Jeg har testet dette n flere ganger og det virker ( se bilde av forskjellen p 5 dagers oppbevaring med og uten pose)

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #frukt #banan #tips #mamma #familie #sommer #sol #fredag #kos

Legg til en kommentar

Visste du dette om sesamfr?

Her lrer jeg stadig noe nytt, og etter kostholdsomleggingen finner jeg stadig produkter som br inkluderes mer i mitt kosthold.

I dag deler jeg denne informasjonen om sesamfr:




- Sesamfr er rike p mineralet sink, som er viktig for en sunn og pen hud

- Sesamfr er rike p bla. magnesium og skal kunne hjelpe diabetikere.

- Sesamfr er bra for hjertehelsen.

- Sesamfr skal kunne redusere bde blodtrykket og kunne forebygge reforkalkning.

- Sesamfr har hyt fiberinnhold som bidrar til bedre fordyelse.

- Sesamfr er bra for benhelsen og kan forebygge benskjrhet.

- Sesamfr er rike p mineraler,proteiner og antioksidanter.

- Sesamfr kan fungere som et mildt krydder i maten.

- Sesamfr er en god kilde til umettet fett.

- Sesamfr er en god kilde til kalsium

- Sesamfr kan bidra til bedret tannhelse. Skyller du munnen med sesamolje, aktiveres ensymer som bidrar til gjre en god jobb bde for miljet i munnen og resten av kroppen.

Det anbefales bruke sesamfr og eller sesamolje i kostholdet :)

Oppskrifter med sesamfr kommer p bloggen i ukene fremover.




Kilde : naturalsociety.com/Hjemmet nr12/14/kk.no

bildene lnt fra mollerens/kk/google

#kosthold #blogg #helse #mat #oppskrift #hverdag #inspirasjon #sunt #utensukkeroghvetemel
.
#familie #mamma #sol #sommer

#hashtag #blogg #inspirasjon #tips #mat #oppskrift #helse #kosthold #hverdag #mamma #sunt #sol #vr

Legg til en kommentar

GladMat :)

Det er lurt spise mat som ker lykkehormonet serotonin.

Serotonin pvirker bde humr og svn, og det kan vre lurt srge for spise gode serotoninkilder for ke kroppens egen produksjon av serotonin.

Gode serotoninkilder er blant annet ; AVOKADO, TOMATER, 86% SJOKOLADE, BANANER, ANANAS, VALNTTER, LINSER,SOLSIKKEFR,MANDLER

Fin kveld til dere.

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #glad #mat #oppskrift #hverdag #mandag #vr #mamma

Legg til en kommentar

Min venn Avokadoen

Avokado kan gjre underverker for helsen :).




Les dette og om du ikke har smakt avokado eller evt. ikke liker avokado, s hper jeg du vil prve (igjen). Avokadoen kan varieres bde til frokost,lunsj,middag og snacks.. Jeg har allerede delt noen avokadooppskrifter med dere (de ligger som link lenger nede i dette innlegget). I tillegg kommer det mange flere oppskrifter med Avokado fremover her p bloggen..

Men frst noen fakta om denne fantastiske frukten :

Spiser du 2 ss avokado fr du i deg ca 20 vitaminer og mineraler, samtidig som du senker kolestrolet. Avokadoen inneholder A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, E-vitamin og K-vitamin. I tillegg inneholder Avokadoen kalium, magnesium, kobber,jern, folat, fiber og sink.

Forskning viser at denne vitamin og mineralrike frukten kan beskytte hjertet ditt, forebygge betennelsestilstander i kroppen, bidra til regulere blodsukkeret, beskytte mot kreft og redusere kroppens aldring. I tillegg kan en halv avokado for dagen fre til vekttap pga.at denne gir stor metthetsflelse.

En moden avokado kjennetegnes ved at den gir etter for et svakt trykk i hndflaten. Nr du deler den i to skal steinen lsne lett om avokadoen er moden. (ikke bruk kniv til lsne steinen da det er lett skjre seg, bruk en spiseskje). Avokadoen blir raskt brun nr den er skret i to. Om den ikke skal brukes med en gang anbefales det dryppe litt sitronsaft p frukten og la steinen ligge igjen i avokadoen til den skal brukes.

Les ogs : 7 gode grunner til spise Avocado ved trykke her

flgende oppskrifter har jeg til n lagt ut p bloggen :

Eggerre og Avokado

Avokado p ristet brd

Avokado og eggesalat

Kyllingsalat med Avokado

Kyllingwrap med Avokado

#avokado #mat #informasjon #sunt #oppskrift #kosthold #helse #sunt #vitaminer #blogg #inspirasjon

Legg til en kommentar

Kjekt ha i kjkkenskapet :)

Da vi startet med vr kostendring var det flere produkter som ofte gikk igjen i oppskrifter jeg ville prve . De produktene jeg bruker mest av er disse :




Fiberhusk : Brukes i brdoppskrifter, lapper,vafler,boller,pizzadeig etc. Finnes p helsekost og ogs i enkelte velassorterte dagligvarebutikker. Dette er veldig dryt i bruk. Viktig justere litt og litt i begynnelsen slik at man ser nr rren/deigen er passe fast. Av og til trenger jeg litt mer enn det som str i oppskriften, av og til mindre.

Mandelmel: Fettredusert kologisk mandelmel. Et godt alternativ til hvetemel.Brukes i baking og matlaging og gir lav blodsukkerstigning.Glutenfritt, hyt proteininnhold og rikt p vitaminer,mineraler, fiber og antioksidanter.

Kokosmel: Laget av kologisk kokos.Glutenfritt mel som er rikt p fiber og fattig p karbohydrater. Brukes som erstatning for hvetemel. Melet suger til seg mye vske s det er viktig prve seg frem i oppskrifter for at det ikke blir for trt. Brukes bla. i sjokoladebarer, lapper, vafler, muffins etc.

Sukrin+ : Dette er en blanding av sukrin og stevia. Pvirker ikke blodsukkeret. Perfekt til koking og baking. Er dobbelt s stt som sukker. Vr forsiktig med ste for mye, prv deg heller frem, da det ikke smaker godt om det man lager er for stt. Har 0 GI, 0 kcal, 0 karbohydrater

Sukrinmelis/Lavkarbomelis : Alternativ til vanlig melis. Kjpes p helsekost eller enkelte velassorterte dagligvarebutikker.

Vaniljepulver : kologisk vaniljepulver av ekte Bourbon vanilje. Vaniljepulveret er veldig dryt i bruk. Kjpes p helsekostbutikk.

Cocosa ex.virgin oil: kologisk kokosolje med smak og lukt av kokos.Finnes ogs en variant uten smak og lukt. Jeg har kun brukt den med smak/ lukt, og det fungerer fint for oss. Brukes til steking og baking. Dryt i bruk. Kjpes p helsekostbutikk.

Cocosa sukker: kologisk kokosnttsukker. Brun p farge. Smaker stt og karamellaktig. Nydelig til peanttsjokolader (oppskrift kommer senere). Kjpes p helsekostbutikk.

Sm Kokosflak : dette er litt mindre biter kokosmasse og passer godt i frokostblanding, baking etc.. Kjpes p helsekost eller i dagligvarebutikken

Ellers bruker jeg av og til litt akasiehonning eller lnnesirup som stningsmiddel i bakst/frokosblanding etc. Disse produktene inneholder karbohydrater, men dette er samtidig mye sunnere alternativer til vanlig sukker..og har mange helsebringende egenskaper

Endel av oppskriftene jeg legger ut her p bloggen vil inneholde disse produktene. Mange oppskrifter kommer p lpende bnd :)

Hper du besker bloggen min igjen snart :)

#produkter #mat #helsekost #oppskrifter #helse #tirsdag

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vrt glad i lage mat og bake. Etter ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prvd mange nye oppskrifter..P bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhpentligvis kan jeg inspirere deg til prve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov dele/lne mine bilder uten min tillatelse. Hper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Sk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits