matfoross.blogg.no

Hvordan unngå brune bananer?

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjøpt flotte og gule bananer i butikken, men når jeg kommer hjem og pakker ut varene er bananene allerede blitt litt brune og flekkete... Og så fortsetter de å bli ennå brunere ganske så fort.. Mange ganger har jeg kastet uappetittelige og brune bananer, men for en stund siden fikk jeg 2 tips, som har gjort "bananhverdagen" så mye lettere :)






Tipsene er som følger :

Tips 1- Når bananene er blitt brune og ingen har lyst å spise de, skrell de, del de i 2-3 biter, legg i frysepose og legg dem i fryseren... Da har du flotte bananer til å lage smoothie. F.eks denne

Tips 2- Når du kjøper bananer på butikken, pakk de umiddelbart i en blank plastpose og knyt denne igjen. Oppbevar bananene i den lukkede posen inntil de skal spises..Bananene holder seg gule og fine mye lenger enn når de ikke ligger i pose.

Jeg har testet dette nå flere ganger og det virker ( se bilde av forskjellen på 5 dagers oppbevaring med og uten pose)

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #frukt #banan #tips #mamma #familie #sommer #sol #fredag #kos

Legg til en kommentar

Visste du dette om sesamfrø?

Her lærer jeg stadig noe nytt, og etter kostholdsomleggingen finner jeg stadig produkter som bør inkluderes mer i mitt kosthold.

I dag deler jeg denne informasjonen om sesamfrø:

 




- Sesamfrø er rike på mineralet sink, som er viktig for en sunn og pen hud

- Sesamfrø er rike på bla. magnesium og skal kunne hjelpe diabetikere.

- Sesamfrø er bra for hjertehelsen.

- Sesamfrø skal kunne redusere både blodtrykket og kunne forebygge åreforkalkning.

- Sesamfrø har høyt fiberinnhold som bidrar til bedre fordøyelse.

- Sesamfrø er bra for benhelsen og kan forebygge benskjørhet.

- Sesamfrø er rike på mineraler,proteiner og antioksidanter.

- Sesamfrø kan fungere som et mildt krydder i maten.

- Sesamfrø er en god kilde til umettet fett.

- Sesamfrø er en god kilde til kalsium

- Sesamfrø kan bidra til bedret tannhelse. Skyller du munnen med sesamolje, aktiveres ensymer som bidrar til å gjøre en god jobb både for miljøet i munnen og resten av kroppen.

Det anbefales å bruke sesamfrø og eller sesamolje i kostholdet :)

Oppskrifter med sesamfrø kommer på bloggen i ukene fremover.




Kilde : naturalsociety.com/Hjemmet nr12/14/kk.no

bildene lånt fra mollerens/kk/google

#kosthold #blogg #helse #mat #oppskrift #hverdag #inspirasjon #sunt #utensukkeroghvetemel
.
#familie #mamma #sol #sommer

 

#hashtag #blogg #inspirasjon #tips #mat #oppskrift #helse #kosthold #hverdag #mamma #sunt #sol #vår

Legg til en kommentar

GladMat :)

Det er lurt å spise mat som øker lykkehormonet serotonin.

Serotonin påvirker både humør og søvn, og det kan være lurt å sørge for å spise gode serotoninkilder for å øke kroppens egen produksjon av serotonin.

Gode serotoninkilder er blant annet ; AVOKADO, TOMATER, 86% SJOKOLADE, BANANER, ANANAS, VALNØTTER, LINSER,SOLSIKKEFRØ,MANDLER

Fin kveld til dere.

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #glad #mat #oppskrift #hverdag #mandag #vår #mamma

 

 

Legg til en kommentar

Min venn Avokadoen

Avokado kan gjøre underverker for helsen :).




Les dette og om du ikke har smakt avokado eller evt. ikke liker avokado, så håper jeg du vil prøve (igjen). Avokadoen kan varieres både til frokost,lunsj,middag og snacks.. Jeg har allerede delt noen avokadooppskrifter med dere (de ligger som link lenger nede i dette innlegget). I tillegg kommer det mange flere oppskrifter med Avokado fremover her på bloggen..

Men først noen fakta om denne fantastiske frukten :

Spiser du 2 ss avokado får du i deg ca 20 vitaminer og mineraler, samtidig som du senker kolestrolet. Avokadoen inneholder A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, E-vitamin og K-vitamin. I tillegg inneholder Avokadoen kalium, magnesium, kobber,jern, folat, fiber og sink.

Forskning viser at denne vitamin og mineralrike frukten kan beskytte hjertet ditt, forebygge betennelsestilstander i kroppen, bidra til å regulere blodsukkeret, beskytte mot kreft og redusere kroppens aldring. I tillegg kan en halv avokado for dagen føre til vekttap pga.at denne gir stor metthetsfølelse.

En moden avokado kjennetegnes ved at den gir etter for et svakt trykk i håndflaten. Når du deler den i to skal steinen løsne lett om avokadoen er moden. (ikke bruk kniv til å løsne steinen da det er lett å skjære seg, bruk en spiseskje). Avokadoen blir raskt brun når den er skåret i to. Om den ikke skal brukes med en gang anbefales det å dryppe litt sitronsaft på frukten og la steinen ligge igjen i avokadoen til den skal brukes.

Les også : 7 gode grunner til å spise Avocado ved å trykke her

følgende oppskrifter har jeg til nå lagt ut på bloggen :

Eggerøre og Avokado

Avokado på ristet brød

Avokado og eggesalat

Kyllingsalat med Avokado

Kyllingwrap med Avokado

#avokado #mat #informasjon #sunt #oppskrift #kosthold #helse #sunt #vitaminer #blogg #inspirasjon

 

Legg til en kommentar

Kjekt å ha i kjøkkenskapet :)

Da vi startet med vår kostendring var det flere produkter som ofte gikk igjen i oppskrifter jeg ville prøve . De produktene jeg bruker mest av er disse :




Fiberhusk : Brukes i brødoppskrifter, lapper,vafler,boller,pizzadeig etc. Finnes på helsekost og også i enkelte velassorterte dagligvarebutikker. Dette er veldig drøyt i bruk. Viktig å justere litt og litt i    begynnelsen slik at man ser når røren/deigen er passe fast. Av og til trenger jeg litt mer enn det som står i oppskriften, av og til mindre.

Mandelmel: Fettredusert økologisk mandelmel. Et godt alternativ til hvetemel.Brukes i baking og matlaging og gir lav blodsukkerstigning.Glutenfritt, høyt proteininnhold og rikt på vitaminer,mineraler, fiber og antioksidanter.

Kokosmel: Laget av økologisk kokos.Glutenfritt mel som er rikt på fiber og fattig på karbohydrater. Brukes som erstatning for hvetemel. Melet suger til seg mye væske så det er viktig å prøve seg frem i oppskrifter for at det ikke blir for tørt. Brukes bla. i sjokoladebarer, lapper, vafler, muffins etc.

Sukrin+ : Dette er en blanding av sukrin og stevia. Påvirker ikke blodsukkeret. Perfekt til koking og baking. Er dobbelt så søtt som sukker. Vær forsiktig med å søte for mye, prøv deg heller frem, da det ikke smaker godt om det man lager er for søtt. Har 0 GI, 0 kcal, 0 karbohydrater

Sukrinmelis/Lavkarbomelis : Alternativ til vanlig melis. Kjøpes på helsekost eller enkelte velassorterte dagligvarebutikker.

Vaniljepulver : Økologisk vaniljepulver av ekte Bourbon vanilje. Vaniljepulveret er veldig drøyt i bruk. Kjøpes på helsekostbutikk.

Cocosa ex.virgin oil: Økologisk kokosolje med smak og lukt av kokos.Finnes også en variant uten smak og lukt. Jeg har kun brukt den med smak/ lukt, og det fungerer fint for oss. Brukes til steking og baking. Drøyt i bruk. Kjøpes på helsekostbutikk.

Cocosa sukker: Økologisk kokosnøttsukker. Brun på farge. Smaker søtt og karamellaktig. Nydelig til peanøttsjokolader (oppskrift kommer senere). Kjøpes på helsekostbutikk.

Små Kokosflak : dette er litt mindre biter kokosmasse og passer godt i frokostblanding, baking etc.. Kjøpes på helsekost eller i dagligvarebutikken

Ellers bruker jeg av og til litt akasiehonning eller lønnesirup som søtningsmiddel i bakst/frokosblanding etc. Disse produktene inneholder karbohydrater, men dette er samtidig mye sunnere alternativer til vanlig sukker..og har mange helsebringende egenskaper

 Endel av oppskriftene jeg legger ut her på bloggen vil inneholde disse produktene. Mange oppskrifter kommer på løpende bånd  :)

Håper du besøker bloggen min igjen snart  :)

#produkter #mat #helsekost #oppskrifter #helse #tirsdag

 

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake. Etter å ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prøvd mange nye oppskrifter..På bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhåpentligvis kan jeg inspirere deg til å prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits