matfoross.blogg.no

Hva skjer med Damon som lever p "sunn" mat og lettprodukter i 60dager

Av og til vil jeg dele interessante historier fra nettet... I dag deler jeg denne som omhandler Damon som levde p "sunn" mat og lettprodukter i 60dager




Han var med p et 60dagers sukkerekspriment og dokumenterer det p film.

Du finner innlegget her

Bildet er lnt fra google

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #hverdag #desember #sukker #helse #mamma #matfoross #utensukkeroghvetemel #vinter #familie

Legg til en kommentar

Lrdagsgodis

Dette er denne lrdagens godtepose for meg. 100 gram med nye utvalgte varianter. Og prisen i dag ble kr 7,- p europris :)





Fr kostholdsendringen vr kjpte vi hver helg en pose med smgodt til oss 4 i familien som gjerne kom oppimot 80-90 kr. Vi tenkte ikke s mye over hva vi puttet oppi posen eller hvor mye det ble, for helgekos og slikt smgodt kunne vi ikke klare oss uten ( trodde vi). Enkelte dager utenom helgene ble "suget" etter lsvektssnop stort, og da ble det ogs spist p ukedagene. Og vi spiste til vi ble bde oppgiret, glad, trtt og etterhvert sur... Blodsukkeret gikk opp og ned som en jojo, ikke rart at humret kunne endre seg ved stort sukkerinntak. Etterhvert skjnte vi at det var en av bakdelene med ustabilt blodsukker, men "suget" etter sukkerholdig snop, kaker, boller og sjokolade var for stort til at vi klarte stoppe inntaket. Men s kom jeg over noen reportasjer om blodsukker, sukkeravhengighet og raske karbohydrater, og jeg kjente at min motivasjon for endre mitt kosthold ble strre og strre for hver dag. S da min mann ogs var motivert, s var det bare starte...Og vi har ikke angret.. Vi har ikke tapt noe ved endre livsstil, men vi har vunnet mye.

N kjpes dette kun om lrdagene, eller ved helt spesielle anledninger. Og det kjpes kun 100 gram. N er jeg blitt s "dreven" p disse 100grammene at jeg ikke trenger veie de fr jeg betaler engang :). Dette er mitt lrdagssnop som jeg koser meg med og nyter. For jeg elsker fremdeles lsvektssnop, men jeg nyter hver bit og deler gjerne hver bit i 2-3 for f snopet til vare lenger.. Men jeg kjper aldri mer enn 100gram p en lrdag. Det er s lett bli "hektet" p sukker igjen, s derfor har jeg laget en grense p 100 gram. Det fungerer kjempefint.

Alternativer til snop som vi koser oss med i hverdagen, og i helgene som er sunnere, bedre og gir mer stabilt blodsukker, kommer i eget innlegg en av de nrmeste dagene.


.
#blogg #helse #inspirasjon #mat #oppskrift #mamma #familie #kosthold #hverdag #sunt #utensukkeroghvetemel #familie #lrdag #kos #sol #sommer

Legg til en kommentar

9 tips nr sukkersuget melder seg :)

Har du bestemt deg for kutte raffinert hvitt sukker, men synes det er vanskelig ?





Her er 9 tips nr stsuget melder seg :

1. Spis litt naturell yoghurt eller litt cottage cheese med litt sukkerfritt syltety og gjerne litt kanel

2. Spis en liten hndfull ntter, valntter, mandler etc

3. Puss tennene ( litt rart tips, men det funker)

4. Spis litt st ost f.eks ananasost

5. Lag en smoothie med br f.eks denne eller denne

6. Om du absolutt fler at du m ha noe godteri, spis litt hjemmelaget konfekt f.eks bounty eller nttekuler, eller ha noen sukkerfrie drops eller tyggis tilgjengelig.

7. Spis litt 70 eller 86% sjokolade eller lag f.eks sjokoladeknekk

8. Lag annen kosemat som er bedre enn sukkerholdig "kosemat" f.eks vafler eller kokosyoghurt

9. Spis litt av denne, smaker bde stt og syrlig.

.
#blogg #mat #oppskrift #helse #kosthold #hverdag #mamma #inspirasjon #sunt #utensukkeroghvetemel #matblogg

Legg til en kommentar

Enkle tips til kutte/ redusere hvitt raffinert sukker fra kosten?

Mange lurer p hva som er en god mte kutte ut og/eller redusere sukkeret fra kosten. Her kommer mine 10 oppstartstips :






1. Er du motivert nok? For lykkes m du vre motivert. Trenger du mer info for bli motivert anbefaler jeg flge med p bloggen min og/eller finn informasjon p nettet om sukker, sukkeravhengighet, hva det gjr med kroppen osv...Forhpentligvis s blir du da nok motivert til at du kan starte forberedelsene til en sukkerfri hverdag.

2.Skriv ned hvorfor du nsker slutte/begrense inntaket av sukker fra kostholdet ditt, og hva du hper og tror vil bli "gevinsten" for deg og din helse.

3. Sett en dato og begynn forberedelsene med tmme skuffer og skap for snop,kaker,kjeks som du vet det er mye sukker i. Nr du starter p din sukkerfrie hverdag, trapp gjerne ned om du synes det er vanskelig kutte alt med en gang, men begynn med de matvarer/godteri du vet at du spiser mest av , og de som blir vanskeligst holde seg unna.

4.Finn gode sukkererstatninger/alternativer. Hva liker du best spise nr sukkersuget melder seg? Kjp inn alternativer fr oppstartsdato. Det kan det vre greit ha noen sukkerfrie alternativer for de produktene som "trigger" sukkersuget ditt mest.

5.Ta gode alternativer med deg i bilen, vesken, p jobben etc, slik at ikke fristelsene blir for store nr du ikke er hjemme.

6.Inng en avtale med en venninne/venn/samboer etc om redusere/ kutte sukkerinntaket. Bli enige om hva som er lov og ikke lov, og sett en avtalt periode.. Denne kan selvflgelig utvides ved behov om man trenger ha noen med "p laget".

7.Heng opp en lapp p et godt synlig sted (kjleskap, matskuff etc) hvor du pleier g nr stsuget melder seg. P lappene minner du deg selv p gode alternativer du kan spise nr du har lyst p noe stt.

8.Spis gode hovedmltider i lpet av dagen (frokost, lunsj, middag). Spis mat som ikke trigger stsuget, og som holder blodsukkeret ditt stabilt.

9.Klapp deg selv p skulderen hver kveld, og ros deg selv for at du har tatt et godt og riktig valg for deg og din kropp.

10. Se p dette som starten p et sunnere og sukkerredusert liv :) Kroppen og tennene dine vil elske deg for det, og du vil hyst sannsynlig g ned i vekt... Men vr obs p at du kan f abstinenssymptomer i begynnelsen, hodepine, slapphet, kvalme, svimmelhet er ikke uvanlig, men trst deg med at det gr over. Om kroppen din er veldig "sukkeravhengig" s kan du evt. ta en nedtrappingsuke fr selve sukkerkuttperioden begynner. Da vil du sannsynligvis ha mindre symptomer.

Lykke til :)

Jeg vil komme med flere slike "sukkerinnlegg" fremover. Dette for heie p deg som starter n snart p en sukkerfri/sukkerredusert hverdag, og fordi jeg etter 6 mneders egenerfaring har mye tips, rd og gode alternativer til hvitt raffinert sukker. De nrmeste dagene kommer det kortfattede innlegg om gode alternativer til sukker, sukkeravhengighet, informasjon om blodsukker, vrstingene for blodsukkeret vrt samt lettlagde oppskrifter som dekker sukkersuget.

Spr meg gjerne i kommentarfeltet om det er noe dere lurer p ,jeg skal isfall svare s godt jeg kan :)

Hper jeg kan inspirere noen av dere til ville kutte/redusere sukker fra deres hverdag.

Til slutt vil jeg nevne at helsemyndighetenes anbefalinger er at sukkerinntaket ikke overstiger 10% av det samlede energiinntaket hver dag. Det tilsvarer 55gr sukker for kvinner som spiser rundt 2000 kalorier for dagen og 70gr sukker for menn. En halvliter brus gir alene 50gr sukker.. S i den sukkerhverdagen de fleste av oss lever i, s skal det ikke mye til fr vi overstiger den anbefalte grensen hver eneste dag. Dette var en liten tankevekker for meg da jeg startet med redusere sukkerinntaket i november 2013.

Bildene er lnt fra google

.
#blogg #sukkerfri #utensukker #mat #oppskrift #sol #sommer #vr #helse #kosthold #hverdag #lrdag #mamma #sunt

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vrt glad i lage mat og bake. Etter ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prvd mange nye oppskrifter..P bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhpentligvis kan jeg inspirere deg til prve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov dele/lne mine bilder uten min tillatelse. Hper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Sk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits