matfoross.blogg.no

Hva skjer med Damon som lever på "sunn" mat og lettprodukter i 60dager

Av og til vil jeg dele interessante historier fra nettet... I dag deler jeg denne som omhandler Damon som levde på "sunn" mat og lettprodukter i 60dager




 

Han var med på et 60dagers sukkerekspriment og dokumenterer det på film.

Du finner innlegget her

 

Bildet er lånt fra google

 

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #hverdag #desember #sukker #helse #mamma #matfoross #utensukkeroghvetemel #vinter #familie

 

 

 

Legg til en kommentar

Lørdagsgodis

Dette er denne lørdagens godtepose for meg. 100 gram med nøye utvalgte varianter. Og prisen i dag ble kr 7,- på europris :)





Før kostholdsendringen vår kjøpte vi hver helg en pose med smågodt til oss 4 i familien som gjerne kom oppimot 80-90 kr. Vi tenkte ikke så mye over hva vi puttet oppi posen eller hvor mye det ble, for helgekos og slikt smågodt kunne vi ikke klare oss uten ( trodde vi). Enkelte dager utenom helgene ble "suget" etter løsvektssnop stort, og da ble det også spist på ukedagene. Og vi spiste til vi ble både oppgiret, glad, trøtt og etterhvert sur... Blodsukkeret gikk opp og ned som en jojo, ikke rart at humøret kunne endre seg ved stort sukkerinntak. Etterhvert skjønte vi at det var en av bakdelene med ustabilt blodsukker, men "suget" etter sukkerholdig snop, kaker, boller og sjokolade var for stort til at vi klarte å stoppe inntaket. Men så kom jeg over noen reportasjer om blodsukker, sukkeravhengighet og raske karbohydrater, og jeg kjente at min motivasjon for å endre mitt kosthold ble større og større for hver dag. Så da min mann også var motivert, så var det bare å starte...Og vi har ikke angret.. Vi har ikke tapt noe ved å endre livsstil, men vi har vunnet mye.

Nå kjøpes dette kun om lørdagene, eller ved helt spesielle anledninger. Og det kjøpes kun 100 gram. Nå er jeg blitt så "dreven" på disse 100grammene at jeg ikke trenger å veie de før jeg betaler engang :). Dette er mitt lørdagssnop som jeg koser meg med og nyter. For jeg elsker fremdeles løsvektssnop, men jeg nyter hver bit og deler gjerne hver bit i 2-3 for å få snopet til å vare lenger.. Men jeg kjøper aldri mer enn 100gram på en lørdag. Det er så lett å bli "hektet" på sukker igjen, så derfor har jeg laget en grense på 100 gram. Det fungerer kjempefint.

Alternativer til snop som vi koser oss med i hverdagen, og i helgene som er sunnere, bedre og gir mer stabilt blodsukker, kommer i eget innlegg en av de nærmeste dagene.


.
#blogg #helse #inspirasjon #mat #oppskrift #mamma #familie #kosthold #hverdag #sunt #utensukkeroghvetemel #familie #lørdag #kos #sol #sommer

Legg til en kommentar

9 tips når sukkersuget melder seg :)

Har du bestemt deg for å kutte raffinert hvitt sukker, men synes det er vanskelig ?





Her er 9 tips når søtsuget melder seg :

1. Spis litt naturell yoghurt eller litt cottage cheese med litt sukkerfritt syltetøy og gjerne litt kanel

2. Spis en liten håndfull nøtter, valnøtter, mandler etc

3. Puss tennene ( litt rart tips, men det funker)

4. Spis litt søt ost f.eks ananasost

5. Lag en smoothie med bær f.eks denne eller denne

6. Om du absolutt føler at du må ha noe godteri, spis litt hjemmelaget konfekt f.eks bounty eller nøttekuler, eller ha noen sukkerfrie drops eller tyggis tilgjengelig.

7. Spis litt 70 eller 86% sjokolade eller lag f.eks sjokoladeknekk

8. Lag annen kosemat som er bedre enn sukkerholdig "kosemat" f.eks vafler eller kokosyoghurt

9. Spis litt av denne, smaker både søtt og syrlig.

.
#blogg #mat #oppskrift #helse #kosthold #hverdag #mamma #inspirasjon #sunt #utensukkeroghvetemel #matblogg

Legg til en kommentar

Enkle tips til å kutte/ redusere hvitt raffinert sukker fra kosten?

Mange lurer på hva som er en god måte å kutte ut og/eller redusere sukkeret fra kosten. Her kommer  mine 10 oppstartstips :






 

1. Er du motivert nok?  For å lykkes må du være motivert. Trenger du mer info for å bli motivert anbefaler jeg å følge med på bloggen min og/eller finn informasjon på nettet om sukker, sukkeravhengighet, hva det gjør med kroppen osv...Forhåpentligvis så blir du da nok motivert til at du kan starte forberedelsene til en sukkerfri hverdag.

2.Skriv ned hvorfor du ønsker å slutte/begrense inntaket av sukker fra kostholdet ditt, og hva du håper og tror vil bli "gevinsten" for deg og din helse.

3. Sett en dato og begynn forberedelsene med å tømme skuffer og skap for snop,kaker,kjeks som du vet det er mye sukker i. Når du starter på din sukkerfrie hverdag, trapp gjerne ned om du synes det er vanskelig å kutte alt med en gang, men begynn med de matvarer/godteri du vet at du spiser mest av , og  de som blir vanskeligst å holde seg unna.

4.Finn gode sukkererstatninger/alternativer. Hva liker du best å spise når sukkersuget melder seg? Kjøp inn alternativer før oppstartsdato. Det kan det være greit å ha noen sukkerfrie alternativer for de produktene som "trigger" sukkersuget ditt mest.

5.Ta gode alternativer med deg i bilen, vesken, på jobben etc, slik at ikke fristelsene blir for store når du ikke er hjemme.

6.Inngå en avtale med en venninne/venn/samboer etc om å redusere/ kutte sukkerinntaket. Bli enige om hva som er lov og ikke lov, og sett en avtalt periode.. Denne kan selvfølgelig utvides ved behov om man trenger å ha noen med "på laget".

7.Heng opp en lapp på et godt synlig sted (kjøleskap, matskuff etc) hvor du pleier å gå når søtsuget melder seg. På lappene minner  du deg selv på gode alternativer du kan spise når du har lyst på noe søtt.

8.Spis gode hovedmåltider i løpet av dagen (frokost, lunsj, middag). Spis mat som ikke trigger søtsuget, og som holder blodsukkeret ditt stabilt.

9.Klapp deg selv på skulderen hver kveld, og ros deg selv for at du har tatt et godt og riktig valg for deg og din kropp.

10. Se på dette som starten på et sunnere og sukkerredusert liv :) Kroppen og tennene dine vil elske deg for det, og du vil høyst sannsynlig gå ned i vekt... Men vær obs på at du kan få abstinenssymptomer i begynnelsen, hodepine, slapphet, kvalme, svimmelhet er ikke uvanlig, men trøst deg med at det går over. Om kroppen din er veldig "sukkeravhengig" så kan du evt. ta en nedtrappingsuke før selve sukkerkuttperioden begynner. Da vil du sannsynligvis ha mindre symptomer.

Lykke til :)

Jeg vil komme med flere slike "sukkerinnlegg" fremover. Dette for å heie på deg som starter nå snart på en sukkerfri/sukkerredusert hverdag, og fordi jeg etter 6 måneders egenerfaring har mye tips, råd og gode alternativer til hvitt raffinert sukker. De nærmeste dagene kommer det kortfattede innlegg om gode alternativer til sukker, sukkeravhengighet, informasjon om blodsukker, værstingene for blodsukkeret vårt samt lettlagde oppskrifter som dekker sukkersuget.

Spør meg gjerne i kommentarfeltet om det er noe dere lurer på ,jeg skal isåfall svare så godt jeg kan :)

Håper jeg kan inspirere noen av dere til å ville kutte/redusere sukker fra deres hverdag.

Til slutt vil jeg nevne at helsemyndighetenes anbefalinger er at sukkerinntaket ikke overstiger 10% av det samlede energiinntaket hver dag. Det tilsvarer 55gr sukker for kvinner som spiser rundt 2000 kalorier for dagen og 70gr sukker for menn. En halvliter brus gir alene 50gr sukker.. Så i den sukkerhverdagen de fleste av oss lever i, så skal det ikke mye til før vi overstiger den anbefalte grensen hver eneste dag. Dette var en liten tankevekker for meg da jeg startet med å redusere sukkerinntaket i november 2013.

 

Bildene er lånt fra google

.
#blogg #sukkerfri #utensukker #mat #oppskrift #sol #sommer #vår #helse #kosthold #hverdag #lørdag #mamma #sunt

 

Legg til en kommentar
matfoross

Jeg har alltid vært glad i å lage mat og å bake. Etter å ha lagt om kosten i november 2013 ( har kuttet ut mesteparten av raffinert sukker og hvitt mel), har jeg prøvd mange nye oppskrifter..På bloggen lagrer jeg oppskriftene og forhåpentligvis kan jeg inspirere deg til å prøve noen av disse. Bildene er tatt av meg om ikke annet er opplyst. Det er ikke lov å dele/låne mine bilder uten min tillatelse. Håper du vil trives her hos meg :)

Matbloggtoppen ToppBlogg - toppliste for bloggere Norske blogger

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

Design fra RRH Webdesign

hits